Koninklijke Burgers’ Zoo mag sinds de oprichting van de Green Key in 2004 trots de gouden gradatie voeren. De Green Key is hét internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en de zakelijke markt. De Green Key is opgebouwd uit een aantal verplichte normen en een aantal optionele normen. De mate waarin een organisatie ook aan de optionele normen voldoet, bepaalt of die organisatie de gradatie brons, zilver of goud krijgt toegekend.
Het internationale keurmerk beoordeelt het duurzaam ondernemen van een organisatie op de volgende terreinen: management (voldoen aan regelgeving), communicatie, maatschappelijke betrokkenheid, water, reiniging, afval, energie, bouwen en groen, mobiliteit gasten en medewerkers, eten en drinken, inkoop en textiel. In een reeks artikelen over duurzaam ondernemen in Burgers’ Zoo komt elke maand een concreet praktijkvoorbeeld aan bod. Deze keer vertellen we over een aantal projecten op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid.
In een vorig artikel in deze reeks hebben we uitgebreid stilgestaan bij alle inspanningen van Burgers’ Zoo op het gebied van natuurbehoud. Natuurbehoud is één van de hoofddoelen van ons park en dat verklaart waarom we al jarenlang zeer actief zijn op dit vlak. Burgers’ Zoo beschermt natuurgebieden over de hele wereld, waarvan ons project in Belize (CSFI) waarschijnlijk het bekendst is: al meer dan dertig jaar beschermen we samen met het Zwitserse vlinderpark Papiliorama een natuurgebied in het Midden-Amerikaanse land dat zich inmiddels uitstrekt over ruim vierhonderd vierkante kilometer (dat is ruim zeven maal de oppervlakte van Het Nationale Park De Hoge Veluwe).
Naast natuurbehoud zetten we ons ook actief in voor diverse maatschappelijke projecten. Zo steunen we verscheidene stichtingen die zich inzetten voor ernstig en/of chronisch zieke kinderen en volwassenen, zoals Make A Wish Foundation (Stichting Doe Een Wens), Stichting De Opkikker, Shamajo Stichting, Stichting Ambulance Wens Nederland en de Dreamnight at the Zoo. De Dreamnight at the Zoo is een initiatief waarbij medewerkers van dierenparken louter op vrijwillige basis zich een avond inzetten voor duizenden ernstig en/of chronisch zieke kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes. Vaak is er door het vele ziekenhuisbezoek geen tijd en ruimte om met het gezin te genieten van een dag uit in bijvoorbeeld een dierenpark. Daarom staan deze bijzondere avonden helemaal in het teken van deze kinderen en hun gezin.
Via Stichting de Arnhemse Uitdaging komen we met verschillende initiatieven tegemoet aan mensen die een wat moeilijkere financiële situatie kennen, of om andere redenen een steuntje in de rug hard kunnen gebruiken. Burgers’ Zoo neemt ook deel aan de GelrePas, waardoor mensen met een kleiner budget toch een dierenpark kunnen bezoeken tegen voordeligere tarieven. Tenslotte werkt Burgers’ Zoo samen met Scalabor om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een interessante uitdaging te kunnen bieden in ons park en worden sommige werkzaamheden voor de merchandise-afdeling verricht op een werkplaats in samenwerking met Siza, een organisatie die zich inzet voor de zorg voor mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan mensen met autisme of niet-aangeboren hersenletsel.
Een centaur is een paardmens uit de Griekse mythologie. Een centaur heeft voor driekwart het lichaam…
Enkele seconde geleden
Een weerwolf is een mythologisch figuur dat vooral in de Europese folklore voorkomt. Een weerwolf is…
Enkele seconde geleden
De yeti (ook wel migyur, yeren of verschrikkelijke sneeuwman genoemd) zou volgens de verhalen een re…
Enkele seconde geleden