In dit artikel vertellen we over de stand van zaken en de ontwikkelingen betreffende maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen.
Ieder jaar wordt door de KAM/Green Key coördinator een jaarverslag geschreven met daarin aangegeven wat de stand van zaken is en welke ontwikkelingen hebben plaats gevonden op de huidige en lopende zaken betreffende MVO en duurzaam ondernemen.
Koninklijke Burgers’ Zoo kent 5 normen en waarden. Deze vijf punten vertegenwoordigen wat wij als dierentuin het meest belangrijk vinden en geven een strategisch kader bij de keuzes die wij maken:
In onze visie beschrijven wij hoe wij tegen de toekomst aan kijken en wat de toegevoegde waarde is van Burgers' Zoo. Wij hebben de volgende visie gedefinieerd:
Natuur en natuurbeleving zijn essentieel voor het welzijn van mensen. Het contact met de natuur heeft een direct positief effect op mensen en een blijvend effect op houding en gedrag jegens de natuur. Het directe contact met de natuur wordt steeds zeldzamer en Burgers’ Zoo zal een steeds belangrijkere rol kunnen vervullen in het verbinden van de mens met de natuur.
In de missie hebben wij gedefinieerd waarom Burgers' Zoo er is en wat onze drijfveer is:
Wij zien het als onze missie om (bedreigde) dieren te beschermen en te behouden en zo veel mogelijk mensen de verwonderlijke wereld van de natuur te laten beleven om ze daarmee te inspireren, iets mee te geven, zo mogelijk hun gedrag te beïnvloeden en ze samen te laten genieten van alles wat de natuur ons geeft.
Sinds de oprichting van de Green Key voor de toeristisch-recreatieve sector in 2004 mag Burgers’ Zoo de gouden gradatie voeren, dankzij de inzet van het gehele park. Elke deelnemer aan de Green Key is verplicht om aan alle vaste normen te voldoen. Daarnaast bepaalt de mate waarin aan optionele voorwaarden wordt voldaan of een organisatie de bronzen, zilveren of gouden gradatie mag voeren. Doel en streven voor Burgers’ Zoo is het behouden van het gouden certificaat. Naast het minimaal voldoen aan wetgeving willen wij steeds een stapje verder in het duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Op diverse gebieden is Burgers’ Zoo maatschappelijk betrokken. We werken samen met Stichting Ambulancewens Nederland, Stichting Shamajo, Stichting De Opkikker, Stichting Arnhemse Uitdaging, Make a Wish Foundation, Dream Foundation en we organiseren elk jaar Dreamnight at the Zoo. We ondersteunen natuurbeschermers als één van de hoofdsponsors van de Stichting Future For Nature. We hebben onze eigen Lucie Burgers Stichting, die beurzen verstrekt aan biologen wier onderzoek een relatie heeft met natuurbehoud. Sinds eind jaren ’80 is het park tevens betrokken bij het management van een groot natuurgebied in het Midden-Amerikaanse Belize, dat inmiddels een oppervlakte kent van 400 vierkante kilometer: ruim zeven maal de oppervlakte van Het Nationale Park De Hoge Veluwe. Deze betrokkenheid zorgt ervoor dat rangers iedere dag het natuurgebied bewaken, dierpopulaties worden gemonitord en waar nodig herbebossing plaats vindt. Omdat mangroven wereldwijd bedreigd worden terwijl ze een essentiële functie voor de natuur hebben, willen we met de ecodisplay Burgers’ Mangrove in ons park een stukje bewustwording creëren bij onze bezoekers. Hiernaast werken we samen met een uitzendbureau waarbij mensen met een arbeidsbeperking kunnen worden ingezet voor werkzaamheden binnen Burgers’ Zoo. Merchandise werkt samen met een sociale werkplaats, waar artikelen worden gemaakt, die in de winkel verkocht worden.
De Stichting Vrijwilligers van Burgers’ Zoo, met ongeveer 200 vrijwilligers, behaalt veel resultaten op natuureducatie-gebied. Sommige vrijwilligers hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. De goede opleiding en begeleiding van de vrijwilligers door Burgers’ Zoo zorgt in sommige gevallen voor doorstroom naar betaald werk. Daarnaast geeft het vrijwilligerswerk voldoening en het idee om zich nuttig in te zetten voor de maatschappij. Voor menig vrijwilliger is zijn taak en de daaruit resulterende contacten een soort sociaal vangnet geworden.
Qua water-, gas- en energieverbruik proberen we op verschillende manieren aan reductie te werken. Denk aan sensorkranen, een WKO-systeem, een waterbesparingsplan, we nemen groene stroom en gas af, gebouwbeheerssysteem, steeds meer ledverlichting. Stroom en gasverbruik gaan steeds meer afnemen, o.a. door tussenmeters te plaatsen, waarmee het verbruik beter in de gaten kan worden gehouden. Er zijn 750 zonnepanelen op het dak van het SMC geplaatst. Door nieuwbouw wordt er bespaard op energie, water en gas door o.a. betere isolatie en geen lekkages. Er zijn opvangtanks voor regenwater om een aantal toiletten te spoelen, de Bush te beregenen, onze vijvers te vullen en het omliggende gebied te besproeien, zodat er geen stadswater meer gebruikt hoeft te worden.
In 2019 is het Green Key Team diverse keren bij elkaar gekomen om het maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen de hele organisatie van Burgers’ Zoo actueel, scherp en draaiende te houden. Aan de hand van een agenda worden de stand van zaken, (nieuwe) ontwikkelingen, veranderingen en verbeteringen doorgenomen en besproken.
N.a.v. de milieucontrole zal in 2020 een nieuwe was- en tankplaats gerealiseerd worden om aan de huidige milieuwetgeving te voldoen. De NVWA heeft inspectie gedaan en dit is positief en voorspoedig verlopen. Vanuit de participatiewet werken wij nu samen met Scalabor om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer aan het werk te krijgen. De grotere ketelhuizen (>100 kw) zijn aangepast en voldoen nu alle weer aan wetgeving.
De horeca heeft vele stappen gezet, namelijk:
Binnen de horeca wordt geen gebruik meer gemaakt van wasverzachter en er is een schrobmachine aangeschaft, wat besparingen in kosten en water oplevert. Er wordt een linnen tas gebruikt met producten waarvan de verpakking afbreekbaar is voor onze zakelijke gasten, de ‘picknicktas’ (dit was voorheen een plastic tas).
Op maatschappelijk vlak en educatie hebben we een gratis educatieve rondleiding voor een groep kinderen met een beperking en een brugklas met moeilijk te motiveren kinderen verzorgd. Er is aandacht besteed binnen de Ocean aan de plastic soep en wat je als toerist wel/niet moet kopen aan souvenirs. We werken mee aan het project Kinderwijkteam, die het schoonhouden van de wijk als doel heeft. We zijn in gesprek gegaan me de Beestenbende, die een soortgelijk project landelijk uitvoert om de rond 1000 participerende kinderen van dier- en milieugerichte educatieve communicatie te voorzien. Bij de bloemenweides werden borden geplaatst met uitleg en info over het belang van wilde bloemen voor de biodiversiteit van inheemse insecten.
Aan communicatie wordt geen papier meer gebruikt voor mededelingen aan de bezoekers, maar zijn schermen opgehangen bij de winkel. Er zijn persberichten uit gegaan over Future For Nature, en dat wij zelf gekweekte koralen aan een aquarium Engeland hebben geschonken. Het MVO jaarverslag 2018 is op onze site geplaatst. In de zomerperiode hebben we een musical getoond van Zoë en Silos met als onderwerp de bomenkap in de regenwouden. Voor de zakelijke markt is een folder uitgebracht die op 1 A-4tje aangeeft dat wij een gouden gradatie van de Green Key hebben en wat dit zoal betekent.
Aan water-, gas- en energieverbruik is een oude warmwaterboiler vervangen door een hoog rendement boiler. In de Kids Jungle is de verlichting vervangen door led. Er is binnen de horeca een nieuwe vaatwasser en wasmachine aangeschaft, die minder water verbruiken en energiezuiniger zijn. Door meer opvang van regenwater wordt er nu meer gesproeid met regenwater i.p.v. drinkwater. Er zijn 2 grote wadi’s aangelegd, waarmee regenwater kan infiltreren en terug de bodem in kan worden gebracht. In de Ocean is een oude CV-ketel vervangen door een nieuw type. Tevens is de warm-waterhuishouding in de Ocean dusdanig gewijzigd dat de grote CV-ketels uit kunnen in de zomer. Tevens is er een circulatiepomp vervangen, die energiezuiniger is. Een warmtepomp is geplaatst bij het Parkrestaurant die warmte levert voor de nieuwbouw en koude voor de ruimtes in het Parkrestaurant.
Voor ons nieuwbouwproject (makiverblijf, neusberen) is gerecycled plastic (Save plastics) gebruikt voor de keerwanden van de aangebrachte grachten. Er is beton gebruikt waar gebroken puin is verwerkt is als vulstof. Gebroken puin uit een recyclingstraat van een afvalverwerker is gebruikt onder de bestrating. Gebroken puin is gebruikt voor tijdelijke bezoekerspaden, dat daarna onder het definitieve pad is verwerkt. De plastic plantenpotten van de nieuwbouw worden apart gerecycled via Greenlink.
Binnen het hele park wordt nu gewerkt met milieuvriendelijke schoonmaakproducten, waarbij met een doseersysteem wordt gewerkt. De receptie heeft abonnementspasjes vervangen door biopasjes, deze zijn bedrukt met het waterless principe. Er worden voor het versturen van zaken gerecyclede dozen gebruikt.
Door de stappen die in 2019 zijn gezet, tonen we aan steeds duurzamer en meer maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Een centaur is een paardmens uit de Griekse mythologie. Een centaur heeft voor driekwart het lichaam…
Enkele seconde geleden
Een weerwolf is een mythologisch figuur dat vooral in de Europese folklore voorkomt. Een weerwolf is…
Enkele seconde geleden
De yeti (ook wel migyur, yeren of verschrikkelijke sneeuwman genoemd) zou volgens de verhalen een re…
Enkele seconde geleden